Bram sluit vriendschap met Li-na en Merel - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bram Caumon - WaarBenJij.nu Bram sluit vriendschap met Li-na en Merel - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bram Caumon - WaarBenJij.nu

Bram sluit vriendschap met Li-na en Merel

Door: bramcaumon

Blijf op de hoogte en volg Bram

21 Juni 2011 | Nederland, Amsterdam

Dolfijntherapie: Bram was een paar maanden oud toen we de eerste hoorden over deze therapie. Een prachtige documentaire zorgde ervoor dat er een diepe wens ontstond. We hebben vele filmpjes en foto’s van nog meer kindjes gezien in de afgelopen jaren. En vandaag was het dan onze eigen Bram. Bram met de therapeuten op het dok en in het water met therapeut Merel en lieve dolfijn Li-na. Het waren emotionele momenten voor ons. En voor Bram? Die genoot met volle teugen….
De kids waren weer vroeg wakker (05.30), hebben toch last van het tijdsverschil. En daardoor was de ochtend lang. Tergend lang! Hoewel Bram nergens last van had en Pepijn ook niet, werd mn ik met de minuut onrustiger. Om half tien eindelijk vertrekken, voorbereid met Bram’s eigen rugzak, op weg naar het CDTC.
Aangekomen bij het CDTC werden we warm en hartelijk ontvangen door therapeut Merel en haar assistent therapeut die Bram en Pepijn gelijk meenam om spelletjes te spelen in een speciale therapieruimte. Zo hadden wij de tijd om met Merel in alle rust een voorgesprek te hebben. Vertellen wie Bram is, wat voor een kind. Zijn goede, lieve kanten, maar ook de moeilijke momenten. Waar heeft Bram het moeilijk mee en wat zouden we graag willen bereiken.
Samen hebben we besloten dat we gaan werken aan een betere communicatie, duidelijk vragen leren stellen en contact zoeken. En proberen Bram bewust te maken van zijn poepjes en plasjes. Kortom zindelijkheidstraining. We vinden het hoge doelen, maar Merel is vol vertrouwen en gaat vol enthousiasme aan de slag. Bram krijgt eerst een voorbereidend programma van een half uur in de in de therapie ruimte. Samen met Pepijn slenteren we doelloos door het SeaAquarium. Na een half uur mogen we richting het dok lopen, onder voorwaarde dat Bram ons niet kan zien. Dat zou afleiden.
We zien van een afstand Bram, in zijn wetsuit, volvertrouwen en hand in hand met Merel naar het dok lopen. Op het dok hoeft Bram niet rustig voorbereid te worden zien we, nee hoor…., onze Bram wil gelijk in het water. Angst voor de dolfijn bespeuren we niet en dat horen we later ook van Merel.
Op veilige afstand kijken we naar Bram die een uur lang heel intensief bezig is in het water. Opdrachtjes krijgt van de therapeuten en als hij goed zijn best doet, beloond wordt door een spelletje met Li-na te doen. Bram sluit direct vriendschap met deze lieve dolfijn. En ook Li-na ligt gewillig op haar rug, laat Bram op haar zitten en brengt de bal terug naar Bram als hij die naar haar heeft gegooid. Het hele spel doet veel met Rik en mij. En zoals Pepijn zei: “Ik huilde in stilte, want ik vind dit zo mooi voor Bram”.
Na een uur komt Bram uit het water, na Li-na een dikke zoen gegeven te hebben en ook de therapeuten werden beloond met een spontane kus.
Bram gaat douchen en aankleden, ook hierin wordt zelfstandigheid gestimuleerd en is dit ook een belangrijk onderdeel van de therapie. Vol spanning wachten we weer stil op een bankje tot Bram klaar is. Vol trots komt hij met zijn rugzakje om weer terug. Netjes aangekleed en mag hij samen met de assistent trainer en Pepijn afsluiten in de therapieruimte. Therapeut Merel komt naar ons toe om verslag te brengen. Bij Rik en mij zijn er veel emoties en we worden dan ook eerst geknuffeld door Merel. Wat een schat!
Ze is trots op Bram en vind hem een heerlijke kerel. Ze geeft een analyse over Bram die wij voor 100% herkennen. Dat hij open is en niet bang. Snel afgeleid door te veel prikkels en weinig communiceert. Dolfijntrainer Sonja komt nog een hand geven en zegt dat Bram erg lief is.
Bram zal moe zijn en we moeten niet onderschatten dat hij heel hard heeft gewerkt. Geef hem even wat rust en we krijgen handreikingen hoe we de rest van de dag met hem om moeten gaan. Waar ze aan gewerkt hebben en wat wij kunnen doen. Het is een warm en fijn gesprek en morgen mag Bram weer aan de slag.
In de auto valt Bram als een blok in slaap….
En Rik en ik? We moeten even heel veel emoties verwerken, maar wat zijn we trots en blij.
We hebben er met de mannen nog een mooie dag van gemaakt.

• 21 Juni 2011 - 01:29

Ivo Goessens:

Prachtig geschreven, ik kan me voorstellen dat het soms emotioneel is, maar geniet van elke seconde en het zal jullie sterker maken. Ik kijk al uit naar het volgende verhaal. Nu slapen tis 03.30 in Geleen. ;)

• 21 Juni 2011 - 05:26

Robin Toonders:

An incredibly, beautiful dream is coming true!

Wauwww koude rillingen bij het lezen van je dagboek en het zien van de beelden. Ik ken de therapie alleen maar van een documentaire. Nu begint die wetenschap nog meer te leven.
    Er zullen inderdaad heel wat emoties bij jullie loskomen. Dit te ervaren met je eigen mannetje is ook zo bijzonder, dat laat de reactie van Pepijn wel zien.

Geniet van al de bijzondere momenten die jullie ongetwijfeld iedere dag weer opnieuw gaan beleven en ik kijk alweer uit naar 't volgende verslagje.

Groetjes uit 't natte Limburg!

• 21 Juni 2011 - 05:50

Frenk:

Word er even stil van, Vivian. Mooi maar aangrijpend verhaal.
    Grtz.
    Frenk Kluijtmans (klutie61 op twitter)

• 21 Juni 2011 - 07:05

Raoul:

Suuuper om te horen. Uiteraard horen hier ook alle emoties bij, die zijn vanzelfsprekend! Los joa! En een hele leuke begeleidster ;-)
    Succes met alle gestelde doelen, hard werken, maar komt helemaal goed.
    GENIET, ERVAAR EN LEER!

• 21 Juni 2011 - 07:13

Mir Tous Elise:

wat geweldig allemaal! kippevel als
    ik het lees. dikke zoen voor bram.
    ayo

• 21 Juni 2011 - 07:25

Oma 'zwembad':

Och schatten wat bijzonder. Zo'n mooi verhaal, zo'n prachtige foto's. Zo'n ontzettend bijzonder gebeuren. Daar kan ik verder niet veel over zeggen alleen dat het ook mij raakt tot in de toppen van de tenen.
    Straks weer een nieuwe dag, met ongetwijfeld weer opnieuw schitterende momenten.
    Geniet er samen van, maar daarnaast ook sterkte voor de heftige emotionele momenten.
    Zal ik aandelen kopen bij tissues firma? ha, ha.
    Knuffels

• 21 Juni 2011 - 07:38

Anke Alzer:

Ik kan me goed voorstellen dat dit veel emoties losmaakt.
    Bij het lezen van de prachtige verhalen slaat het bij mij al toe, laat staan bij jullie...
    Geniet van alles wat jullie iedere bijzondere dag meemaken en dan komt het vast goed!

Succes en groetjes Anke

• 21 Juni 2011 - 07:40

Gerard Ruiters:

Mooi, brok in de keel, tranen, zakdoek, ervaar jullie emo, spanning & geluk.
    Koester en geniet!

• 21 Juni 2011 - 07:50

Bianca:

Diep ontroerd lees ik mee in je reisverslagen. Ongelooflijk hoe Bram kennelijk aanvoelt dat deze dieren hem onvoorwaardelijk lief hebben en hem willen helpen. Geweldig dat jullie dit nu kunnen meemaken. Want het zal niet alleen Bram, maar jullie allemaal heel veel moois brengen!
    Dikke knuffel vanuit Zwitserland.

• 21 Juni 2011 - 08:04

Mel:

Wat SUPER mooi geschreven, pffff daar word k stil van....
    Leuk om Bram zo te zien, TOP!
    Suc-6 n geniet ervan!
    Lfs Mel

• 21 Juni 2011 - 10:29

Je Klasgenootjes :

hallo,
    we hebben de video en de foto's bekeken, wat super
    en wat is die dolfijn mooi vond vooral Jasmijn, zo zacht
    Bram is de dolfijn echt zo zacht?
    jongens wat een verhalen .......................
    Bram we missen je een beetje je plekje is zo leeg en ook ernie en bert staan stil te wachten
    maar we genieten met z'n allen van de verhalen, je /jullie plezier en de beelden
    Jeroen, Naki, Daan en Chan hebben de video wel 7 keer gekeken
    wat een mooie verhalen,knap.
    geniet ervan en dat zal nog wel lange tijd nodig hebben om al deze beelden straks mee te nemen en te plaatsen
    de groeten van ons allemaal en morgen moeten we Jolein bijpraten over de dolfijnen
    Hely

• 21 Juni 2011 - 15:50

Ger En Ineke:

lieve alle vier,

we volgen jullie iedere dag en we vinden het prachtig!

Vooral de laatste beelden en video zijn ontroerend, hoe het ook verder zal gaan dit is al zuivere "winst".

Knuffel voor Bram de dolfijnenbikkel!

• 21 Juni 2011 - 16:55

Léon & Monique:

Prachtig verhaal vol van emoties!!
    Schitterend als je ziet hoe Bram omgaat met de lieve dolfijn Li-Na.
    Alsof we er zelf bij zijn, zo ervaren wij jullie verhaal.
    Geniet geniet geniet en samen die herinneringen vasthouden!!
    Dikke XXXX.

• 21 Juni 2011 - 19:54

Oma En Opa:

Bram je bent een kanjer.

• 21 Juni 2011 - 20:01

Mark De Klerk:

Zo mooi en zou herkenbaar, geniet van jullie droom! Nu, straks en later.
    Groetjes uit Antwerpen.

• 22 Juni 2011 - 20:40

Stella:

via Mariette heb ik ontroerd jullie verhaal gelezen.
    wat een belevenis voor jullie ,maar zeker voor Bram.
    heel veel mooie momenten en kracht.

• 23 Juni 2011 - 07:12

Enny Bellen:

Geweldig gewoon .Ik heb emotioneel genoten van jullie verhaal ,Wat moet dit een ervaring zijn voor dat kleine kereltje !
    En voor jullie natuurlijk ook .Het zal altijd een byzondere reis in jullie gezinnetje zijn ,Geniet er zelf ook maar van en alles wat positief is ,is altijd meegenomen ,
    ik wens jullie nog verder een hèèeèeèl leuk verblijf met de kids en de dolfijnen
    Lieve groetjes Enny

• 23 Juni 2011 - 17:47

Mirte Van Der Venne:

Ik vind Bram erg schattig! Ik hoop dat hij een fijne tijd heeft.